Het voorbije jaar hebben de Vilvoordse CD&V-senioren een aantal wandelingen georganiseerd om systematisch voetpaden of oversteekplaatsen in kaart te brengen die gevaarlijk zijn voor rolstoelgebruikers of minder mobiele inwoners. Die wandelingen leverden voldoende materiaal op voor een 'toegankelijkheidskaart'.

Of beter: een ontoegankelijkheidskaart, want de conclusies spreken boekdelen. De kaart, die zich in een eerste fase beperkt tot het centrum, levert niet minder dan 24 kritieke punten op, die stuk voor stuk in beeld gebracht worden, ondersteund met fotomateriaal. Het gaat om plaatsen waar het risico groot is dat mensen er ten val komen. Zo'n val heeft niet alleen fysieke gevolgen: senioren zijn minder geneigd om buiten te komen en verliezen een deel van hun sociaal leven. Om de aandacht te vestigen op die kritieke punten organiseerden de senioren op zaterdag 5 mei de wandeling (on)toegankelijk Vilvoorde.
Initiatiefnemer Jan Piqueur (CD&V): 'Veel voetpaden in het centrum van Vilvoorde zijn helemaal niet geschikt voor rolstoelgebruikers en ronduit gevaarlijk voor senioren, zelfs in de buurt van het ziekenhuis of het rusthuis! Slechts een vijfde van de oversteekplaatsen heeft een schuine drempel waar rolstoelgebruikers gemakkelijk over kunnen, en zelfs bij nieuw aangelegde plaatsen, zoals de verbinding tussen de Rooseveltlaan en de Guldenschaapstraat is de hellingsgraad veel te hoog. Pas na een tussenkomst op de gemeenteraad beloofde de stad dit aan te pakken, maar dit is intussen nog steeds niet gebeurd. Veel mensen begrijpen ook niet dat in het vernieuwde handelscentrum de rijweg met kasseien is aangelegd. Minstens op de oversteekplaatsen zouden die best vervangen worden door meer toegankelijke en veilige bestrating. Maar die reflex is er helaas nog niet.'

De (on)toegankelijkheidskaart is bedoeld voor senioren, maar meer algemeen voor iedereen die minder mobiel is, al dan niet tijdelijk, en zich verplaatst met een rolator, kinderwagen, trolley of wandelstok of met een lichte rolstoel met begeleiding. Volgens Jan Piqueur [en seniorenvoorzitter Erik Clerckx] is deze kaart nog maar een begin: 'In een eerste fase toetsten we vooral de verbindingsstraten in het centrum van Vilvoorde, maar het is de bedoeling om dit uit te breiden naar de wijken. Mobiliteit is immers een basisrecht voor iedereen, waar ook in onze stad. Met goede voetpaden zorgen wij er voor dat deze mensen mobiel blijven en volop kunnen deelnemen aan het sociale leven.'

CD&V koppelt er enkele concrete eisen aan vast: 'De oversteekplaatsen aan de meest gebruikte voetpaden - zoals in het handelscentrum, de Rooseveltlaan, het stadhuis, de scholen, ziekenhuizen en rusthuizen, het bus-en treinstation, de post -  moeten voorzien worden van een zebrapad en een schuine helling, zoals in Wolvertem, waar op de verbindingswegen tussen drie rusthuizen alle oversteekplaatsen een schuine drempel kregen. Het budget voor het onderhoud van de voetpaden moet drastisch verhoogd worden, en alle nieuwe projecten moeten getoetst worden door de adviesraad voor toegankelijkheid van de stad.'

Meer beelden vind je hier!

De kranten brachten er deze verslagen over:

Het Nieuwsblad van 8 mei:

Het Laatste Nieuws van 8 mei: