Vanaf 1 januari 2019 zit CD&V opnieuw in het Vilvoordse stadsbestuur. CD&V wordt bevoegd voor woonbeleid, toerisme duurzaamheid, energie en digitale stadsontwikkeling. Na lange onderhandelingen hebben CD&V, sp.a, Open Vld en Groen begin deze week een sterk bestuursakkoord kunnen vormen.

Op woensdag 21 november werd de nieuwe Vilvoordse bestuursploeg voorgesteld in het stadhuis. Op die voorstelling maakte Peter Van Kemseke volgende opmerkingen.

“De onderhandelingen waren soms hard. Maar hoe harder je klopt, hoe beter de mayonaise. En de mayonaise in deze ploeg pakt! CD&V is heel tevreden dat ze deel uitmaakt van het nieuwe bestuur. We hebben onze partij volledig vernieuwd. Bij de verkiezingen was een derde van de kandidaten jonger dan 30, en ook de gemiddelde leeftijd van de verkozenen is 30 jaar. Het was een risico om met zo’n vernieuwde ploeg naar de kiezer te trekken. Maar we hielden stand, en kunnen nu zelfs mee besturen. Als politieke vernieuwers zitten we aan tafel met de winnaars van de verkiezingen. Dit is een coalitie van winnaars en vernieuwers."

CD&V hoopt dat de aandacht nu verschuift naar inhoud. "We hebben een uitzonderlijk ambitieus bestuursakkoord. In de campagne hebben we ingezet op een deftig jeugd-en sportbeleid, op toegankelijke en goed onderhouden voetpaden, op meer aandacht voor de wijken, op de strijd tegen kinderarmoede en op zero-tolerance tegen asociaal gedrag. Al deze elementen zitten in het akkoord."

En er is meer! "Tijdens de campagne werden we vaak aangesproken door inwoners die bezorgd zijn over de luchtkwaliteit. Door jongeren die wakker liggen van de klimaatproblematiek. Door inwoners die meer betrokken willen worden bij de besluitvorming, meer inspraak willen en een betere dienstverlening vragen. En door jonge talenten die onze stad willen innoveren. Daarom streven we naar een duurzaamheidsrevolutie en een digitale revolutie, twee bevoegdheden die CD&V in de nieuwe ploeg zal trekken. Meer hernieuwbare energieproductie, samenwerking met een energiecoöperatieve, een ‘stadsapp’, een vernieuwde website, een lage-emissiezone… en veel meer. Daarnaast is CD&V ook bevoegd voor het woonbeleid en toerisme, twee domeinen waarop heel wat mogelijk is."

CD&V is een team, ook in het beleid. Lijsttrekker Peter Van Kemseke en de 26-jarige Tine Paredis zullen samenwerken in tandem. "Als je met zo’n jonge ploeg naar de verkiezingen trekt en zoveel jonge verkozenen hebt, is het logisch dat onze jongeren de kans krijgen effectief mee te besturen", zegt Peter. In het begin zit hij aan het stuur en rijdt Tine zich in. Na verloop van tijd neemt Tine het stuur over en trapt Peter mee, vanuit de gemeenteraad. Zo komt er bovendien na verloop van tijd een perfect evenwicht man-vrouw. Ook op dat vlak zit de bestuursploeg dus goed in elkaar.

CD&V kijkt met veel goesting uit naar een goede samenwerking met de SP.a, Open VLD en Groen-collega’s, en – minstens even belangrijk – met alle inwoners. We hebben er zin in!

Het bestuursakkoord 2019-2024 lees je hier: