De CurieuzeNeuzen-actie van onder meer de Vlaamse Milieumaatschappij en de Universiteit van Antwerpen was een succes. Intussen zijn de resultaten bekend. En die zijn niet goed voor Vilvoorde. CD&V Vilvoorde wil dat er een vervolg komt op deze actie op lokaal vlak. Daarom steunen we actie Luchtpijp, een initiatief van Beweging.net. Want het probleem van fijnstof is te ernstig om er niets aan te doen. het.

Inwoners die begaan zijn met de kwaliteit van de lucht in hun straat, kunnen bij ons een bouwpakketje kopen, aan kostprijs, dat ze heel eenvoudig zelf in elkaar kunnen steken. Dat toestel meet de luchtkwaliteit aan jouw woning. Je kan de resultaten op elk moment zelf nakijken via jouw pc of smartphone. Ook een team van wetenschappers krijgt deze data, zodat luchtvervuiling heel precies in kaart kan worden gebracht. In tegenstelling tot CurieuzeNeuzen, dat zich vooral richtte op stikstofdioxide (NO2), veroorzaakt door het verkeer, richt de Luchtpijp-actie zich op fijnstof, dat eveneens zware gevolgen heeft voor de gezondheid. Het veroorzaakt hart-en longziekten en zorgt in België jaarlijks voor meer dan 11000 vroegtijdige overlijdens.

Vanuit CD&V hopen we dat ook de stad zelf dergelijke fijnstofmeters gaat aankopen en installeren, vooral op plaatsen waar veel kinderen of senioren komen, zoals rond scholen of woonzorgcentra. De luchtmeters zijn te verkrijgen via info@vilvoorde.cdenv.be en kosten 35 euro. CD&V levert ze thuis bij u af.

De resultaten van de CurieuzeNeuzenactie tonen dat de luchtkwaliteit in onze stad te wensen overlaat.