De afdeling van CD&V Vilvoorde duidde, tijdens hun jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, een kersverse voorzitter aan om de werking van de Tsjeven de komende jaren in goede banen te leiden. Helena Polfliet neemt zo de fakkel over van Jan Piqueur die de voorbije zes jaar de taak van afdelingsvoorzitter op zich nam en zich nu zal inzetten voor de Inter-Vilvoordse maatschappij voor Huisvesting. (Hier kan je eventueel je mandaat specifiek vermelden)
Ook Minister Van Justitie, Koen Geens, was van de partij om het nieuwe bestuur een hart onder de riem te steken.

Foto copywright Paul Van Welden

De geëngageerde feministe werkte beroepshalve voor verschillende CD&V kopstukken zoals Bianca Debaets en Brigitte Grouwels en is nu werkzaam op het kabinet van Minister Joke Schauvliege. Ze werd verkozen met 95% van de stemmen en sprak de leden gedreven toe: “Ik heb het voorbije jaar, tijdens de campagne, heel wat talent leren kennen. Talent waar ook fors in moet geïnvesteerd worden, zoals bij een goed geoliede machine. En van deze machine zijn we allen ingenieurs. Ingenieurs die samenwerken wanneer de machine hapert. Een machine waar de tandwielen in elkaar grijpen om de nodige resultaten te behalen. Een machine die ook wel eens onderhoud nodig heeft. Want we staan klaar vandaag, in de meerderheid met een kersvers schepen en gemeenteraadsleden.”

Ook het effect van de huisbezoeken van het voorbije jaar kwamen aan bod: “Ik ontmoette heel wat mensen die de link met politiek kwijt zijn, die denken dat het beslissingen zijn van een beperkt groepje mensen waar ze weinig of niets aan te zeggen hebben. Het is de Vilvoordenaar die erger ondervindt in het verkeer. Het is de Vilvoordenaar die zich eenzaam voelt na het overlijden van een partner. En het is de Vilvoordenaar die zijn stoep niet meer af durft stappen uit angst te vallen. Het zijn de burgers die de oorsprong zijn van alles. Het is aan ons om de gewone band tussen politiek en mens te herstellen. En dat is evenzeer een belangrijke taak. Engagement verspreiden en nieuwe mensen aantrekken. En dat is waarom ik voorzitter wil worden van deze afdeling.”

Naast de voorzitter werden tijdens de receptie ook een nieuwe seniorenvoorzitter, Erik Clerckx, een jongerenvoorzitter, Lieve Dangreau, en een voorzitter voor Vrouw en Maatschappij, Johanna-Baptista Pelgrims, verkozen. De afdeling kan naast de verkozenen rekenen op heel wat vrijwilligers met een hart en een engagement voor hun stad Vilvoorde.