Op zondag 15 april hield Jong CD&V Vilvoorde een opmerkelijke actie. De CD&V-jongeren ruimden zwerfvuil op in enkele straten rond de Grote Markt. Wat ze vonden, brachten ze samen voor het stadhuis. Met hun actie vragen de jongeren meer aandacht voor het probleem van zwerfvuil in de stad, dat maar niet onder controle geraakt.

CD&V-jongerenvoorzitster Helena Polfliet: “We willen de handen uit de mouwen steken om het zwerfvuil in Vilvoorde op te ruimen en het straatbeeld proper te houden. Heel wat vrijwilligers doen dit regelmatig, zoals recent nog tijdens de Lentepoets, en die verdienen meer erkenning. We hopen dat acties zoals deze navolging krijgen, en dat ook de stad extra inspanningen doet, zodat Vilvoordenaars door propere straten kunnen wandelen. Want opgeruimd staat Vilvoorde!"

CD&V zal het probleem van zwerfvuil en sluikstorten ook aankaarten op de gemeenteraad van maandag. Glasbollen blijken een favoriete plek voor sluikstorters. Gemeenteraadslid Werner Grauwels vindt het een goede zaak dat Incovo een aantal ondergrondse glasbollen zal plaatsen, maar pleit ook voor extra cameratoezicht: “Incovo heeft een mobiele camera die vanaf 2016 wordt ingezet. Het is belangrijk dat er meer cameratoezicht komt, zeker op plaatsen waarvan we weten dat het de spuigaten uitloopt. Die plaatsen zijn maar al te goed gekend. Het is belangrijk dat de daders gevat worden en zwaar beboet worden. Deze plaag moet echt stoppen en daarvoor is een hardere aanpak nodig.”

Recent was CD&V ook een van de initiatiefnemers, samen met gemeenteraadslid Didier Cortois, om Vilvoorde te laten toetreden tot de Statiegeldalliantie. Door het heffen van statiegeld op onder andere blikjes en plastic flessen kan een deel van het zwerfvuil vermeden worden.

Klik hier voor meer foto's!

Ook de kranten namen het bericht op: