Vilvoordse ondernemers gaan met CD&V volop voor de heropleving van de handelskern. Op de Vilvoordse CD&V-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen staan enkele sterke namen. Anne Dockx, Gregory Meul en Ronald Rotmans zetten mee hun schouders onder het CD&V-project.

De voorbije jaren is de leegstand in de Vilvoordse handelskern sterk toegenomen. Volgens recente Locatus-cijfers is het aantal leegstaande commerciele panden in Vilvoorde tussen 2014 en 2016 met bijna 20% toegenomen, en dat is zichtbaar in het straatbeeld: het aantal lege vitrines valt meteen op. Toch geloven heel wat ondernemers dat een kentering mogelijk is. Vorig jaar werd Unizo Vilvoorde opgericht met de bedoeling Vilvoorde aantrekkelijker te maken voor ondernemers en handelaars. Er kwamen ook nieuwe, hippe winkels bij, zoals Bazaar, waar pop-uppers hun zaak kunnen lanceren. De voormalige voorzitter van Unizo, Ronald Rotmans, en de initiatiefnemer van Bazaar, Gregory Meul, schakelen nu een versnelling hoger. Samen met de zelfstandige therapeute Anne Dockx willen ze via de lokale politiek van Vilvoorde opnieuw een hippe belevingsstad maken. Ze doen voor CD&V mee aan de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Ronald Rotmans: ‘Wij gaan radicaal voor een trendbreuk. Er is veel mogelijk in onze stad als initiatieven van ondernemers de nodige steun krijgen. Tijdens de kerstperiode bijvoorbeeld zette ik mijn schouders onder een pop-upproject in de Leuvensestraat en dat sloeg direct aan. Samen met Anne Dockx werk ik aan een vervolg hierop. Het is dit soort initiatieven dat Vilvoorde nodig heeft. Bij de vernieuwde CD&V-ploeg merk ik een een enorme drive om van Vilvoorde een belevingsstad te maken. Over enkele maanden komen we naar buiten met een aantal heel concrete voorstellen die van Vilvoorde de ‘place to be’ moeten maken voor ondernemerschap. Vilvoorde mag ook de digitale trein niet missen’.  Dat vindt ook Anne Dockx: ‘Als therapeute kom ik elke dag in contact met mensen met een burn-out of depressie. Jonge gezinnen kraken onder de stress. Een modern stadsbestuur, waar mensen voor de meeste zaken digitaal terecht kunnen of stedelijke openingsuren die beter zijn afgestemd op werkende gezinnen zouden al een hele stap vooruit zijn. Vilvoorde moet een stad zijn waar mensen zich goed voelen’.

Lijsttrekker Peter Van Kemseke is bijzonder tevreden met deze nieuwkomers in de politiek: ‘Iedereen die zijn schouders wil zetten onder het nieuwe Vilvoorde is heel erg welkom in mijn team, dat echt wel een unieke groep aan het worden is. Als een aantal kleppers zoals Ronald, Anne en Gregory, die in hun domein al veel bewezen hebben, zich willen engageren, dan is dat een heel goede zaak voor onze stad’. Eerder maakte de 17-jarige Vilvoordse ondernemer Maikel Van Eylen al bekend dat hij op de CD&V-lijst zal staan.

Ook de kranten pikten het bericht op. Lees hier de artikels uit Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad van 4 mei: