Een vrij lange gemeenteraad die tot 23 uur duurde. Er zat ook veel publiek in de zaal, wat voor extra sfeer zorgde. 'Het was de eerste keer dat ik naar de gemeenteraad kwam luisteren, maar ik ga zeker nog komen', zei een van de bezoekers. Zeker doen! En voor wie er niet bij was: veel leesplezier!

Groenloo: de finale stemming

Na maanden van protest van buurtbewoners (bijna 1000 handtekeningen en heel wat bezwaarschriften) werd er gisteren gestemd over het Groenloo-project in Koningslo. Eigenlijk moest er vorige maand al gestemd worden, maar NVA-schepen Jan Anciaux, die zelf uit Koningslo komt, begon plots te twijfelen. Er is geen politiek draagvlak meer, stond te lezen in mailverkeer tussen de stad en haar advocaten. Maar uiteindelijk gaf NVA toch toe aan SP.a, Groen en Open VLD, die immers al een akkoord hadden met de projectontwikkelaar.

Jammer, want wie in Koningslo woont, weet dat dit project geen goede zaak is voor de buurt. Op een kleine ruimte, de voormalige Kodak-site, komen er 220 wooneenheden bij, en dat leidt onvermijdelijk tot nog meer mobiliteits- en parkeerproblemen. Volgens het mobiliteitsrapport zal 'de site significant meer verplaatsingen genereren dan de huidige situatie (…) Tijdens de spitsuren zal het aantal voertuigbewegingen toenemen'. Wie in de buurt woont, kan er nu al van meespreken. Echte garanties dat die mobiliteitsproblemen worden aangepakt – door een beter fietsbeleid of door beter openbaar vervoer – zijn er niet. Daarom stemde CD&V tegen. Waarom zou je nu een project doordrukken als een hele wijk er tegen is? Het doet sterk denken aan de manier waarop de nieuwe parkeerregeling in het centrum is ingevoerd: eerst een akkoord sluiten met een bedrijf, dan een beetje bijsturen en het dan gewoon doordrukken. En wie is er uiteindelijk de dupe van? Juist, de mensen die er wonen.

Meer budget voor advocatenkosten

Opvallend zinnetje in de budgetwijziging 2017: ‘Er wordt 50.000 euro extra gebudgetteerd voor procedure- en vervolgingskosten, hoofdzakelijk advocatenkosten’. De stad Vilvoorde moet inderdaad vaak een beroep doen op advocaten om zich te verdedigen tegen allerlei klachten. Die rechtszaken lopen trouwens niet altijd goed af. Vorige maand nog werd Vilvoorde veroordeeld tot het betalen van bijna 60.000 euro aan consultant Deloitte. Deloitte was aangesteld om de krakkemikkige boekhouding van de stad recht te trekken, maar die aanstelling was niet goed voorbereid. De gouverneur van Vlaams-Brabant schorste de aanstelling, Deloitte diende klacht in, en de stad moet betalen. Weggesmeten geld.

Veilig fietsen

Onder het motto 'Koning Fiets' wil CD&V fietsen in Vilvoorde veiliger maken. Op de gemeenteraad lanceerde CD&V alvast één concreet voorstel: pak de kruispunten in Vilvoorde grondig aan en zorg ervoor dat ze 'conflictvrij' zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat auto's die naar rechts of links afdraaien en fietsers die rechtdoor willen niet tegelijk groen licht krijgen. Zo kunnen veel ongevallen vermeden worden. De stad gaat kijken wat mogelijk is, ook op de gewestwegen. Pluspunt: het kruispunt tussen de Bavaylei en de Leuvensesteenweg zal in elk geval grondig worden herbekeken. Dringend nodig!

Leegstand in de Leuvensestraat (nog maar eens!)

Vilvoorde heeft een heel optimistische schepen voor lokale economie. Dat bleek ook weer op de gemeenteraad. Ja, er komen drie handelszaken bij in onze handelskern: een juwelier, een tassenwinkel en een chocoladewinkel, en dat is positief. Maar voor elke winkel die er bij komt, gaan er een paar dicht. Oh my shoes. Revolver. Camaieu. Di. Damart. Planet parfum. Blokker. Aicha … de lijst van zaken die de deuren sluit wordt steeds langer. Dat is echt niet meer houdbaar. De oppositie vroeg serieuzere maatregelen om de leegloop te stoppen. CD&V vroeg opnieuw dat het stadsbestuur, bijvoorbeeld op zaterdag, de parkeertarieven zou aanpassen om shoppen aantrekkelijker te maken. Geen reactie.

Koop geen kat in een (vuilnis)zak

De laatste tijd zijn er vervalste INCOVO-vuilniszakken in omloop. INCOVO kondigde al aan dat het vanaf 1 december geen vervalste vuilniszakken meer zal meenemen. Vervelend voor inwoners, die niet altijd zeker zijn of de vuilniszakken die ze kopen ook de echte zijn. Ook voor winkeliers is het best vervelend. Waarom zorgen we er niet voor dat erkende verkopers een certificaat krijgen dat ze in de winkel kunnen ophangen?, stelde CD&V voor. Zo krijgt iedereen meer zekerheid. Aangezien de helft van de Vilvoordse schepenen in het bestuur van Incovo zetelt, kan er iets aan gedaan worden. Het voorstel werd goedgekeurd: er komt een certificaat.

Gemeenschapswachten

Sympathiek, herkenbaar aan hun paars uniform en altijd aanwezig in Vilvoorde: de gemeenschapswachten. Op de gemeenteraad vroeg CD&V of het stadsbestuur plannen heeft om hun statuut wat te verbeteren. In veel gemeenten hebben stadswachten een D-statuut, in Vilvoorde een E-statuut. Het stadsbestuur zette de deur op een kier, en komt in 2018 met een voorstel om alle E-statuten opnieuw te bekijken.

Gezocht: brandveilige loods

Al gehoord van vzw Scaramouch? Dat is een vzw die jongeren die minder kansen krijgen in de maatschappij hun talenten leert ontdekken. Ze zijn ook actief in Vilvoorde, waar ze jongeren begeleiden in metaal- en houtbewerking. Van de stad kregen ze een loods ter beschikking. Helaas, die loods blijkt brandonveilig, waardoor die jongeren buiten moeten werken. Geen plezier met de winter in aantocht. CD&V vroeg dat er snel een oplossing komt voor deze vzw.

Hoe geraak ik in het crematorium? (als bezoeker wel te verstaan)

De Adviesraad Senioren spreekt er al lang over: het crematorium aan de Erasmuslaan is op zaterdag heel moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Lijn 280 bedient de zone Cargovil immers niet op zaterdag. Lijn 282 gaat wel in die richting, maar de halte is bijna 2 km verwijderd van het crematorium. CD&V vroeg om de druk op De Lijn te verhogen. Een ideetje: kan op zaterdagvoormiddag het traject van lijn 287 niet verlengd worden? Moet zeker opgevolgd worden!

Tobit – het doek is gevallen

Het doek is definitief gevallen over het failliete jeugdhuis Tobit. De stad is eigenaar geworden van het gebouw, dat opgeknapt zal worden zodat het opnieuw gebruikt kan worden voor jeugdwerking.

En verder! Wist je dat…

• het nieuwe, fel gecontesteerde parkeerplan op een half jaar tijd al meer dan 400.000 euro extra opbracht voor de stad? Van een verkapte belasting gesproken!
  • de volgens de politie in minstens 40 Vilvoordse handelszaken uitbaters geen Nederlands spreken?
  • er overleg komt tussen de partijen om campagne te voeren met minder verkiezingsaffiches en flyers?
  • er nog volop gezocht wordt naar een locatie voor het voetbalproject van Rode Duivel Carrasco?
  • er een burgerinitiatief was met de vraag om luchtvervuiling beter in kaart te brengen?
  • de bewoners van Maartenhof in Peutie nog altijd geen duidelijkheid hebben over wat er nu stedenbouwkundig mag en niet mag in hun wijk? Zou het geen tijd zijn dat een schepen zelf eens ter plekke gaat om te overleggen met de inwoners?

Volgende gemeenteraad: 18 december. Breng zelf ook een onderwerp op de agenda door contact op te nemen met info@vilvoorde.cdenv.be of met een van onze gemeenteraads- of OCMW-leden:

Bart Paredis (paredisbart@telenet.be), Marijke Van Houdt (marijke.vanhoudt@hotmail.com), Rosaline Muyldermans (lucienenrosaline@skynet.be), Werner Grauwels (werner.grauwels@telenet.be) en Peter Van Kemseke (vankemsekepeter@gmail.com). Voor het OCMW: Christel Herbosch (christel.herbosch@telenet.be) en Johan Gielen (johan.gielen@sales.berner.be)