Beste Vilvoordenaar! De voorbije jaren hebben wij geprobeerd om jou zo goed mogelijk te informeren over wat de gemeenteraad elke maand besliste. Wij hopen dat het nieuwe stadsbestuur na de verkiezingen zélf deze taak op zich neemt. Als wij in het bestuur zitten, is dat sowieso een van onze eerste beslissingen, naast het ‘livestreamen’ van elke zitting. Elke inwoner heeft immers het recht te weten wat er beslist wordt. In elk geval dank voor de vele reacties die we elke keer op dit verslag mochten ontvangen!

Veilig (fiets)verkeer

Het thema waarover wij de voorbije jaren het meest zijn tussengekomen in de gemeenteraad? Verkeersveiligheid! We hebben er onder andere op aangedrongen dat Vilvoorde het SAVE-label van vzw Ouders van Verongelukte Kinderen zou binnenhalen. Het eindrapport van de vzw is klaar. Het bevat een aantal positieve punten, maar ook kritiek: het mobiliteitsplan heeft al vier jaar vertraging,  het trage-wegenplan is stopgezet, en de fietsroutekaart die voorzien was voor 2016 is er nog altijd niet. Dat is jammer: het is belangrijk dat kinderen via de veiligste route naar school kunnen fietsen. We hebben gevraagd er snel werk van te maken.

… en nog meer fietsen

Collega De Mey wil meer fietsstraten in Vilvoorde, een goed voorstel dat ook in ons programma vooraan staat. In mei heeft de provincie Vlaams-Brabant trouwens een nieuw subsidiereglement goedgekeurd: steden kunnen nu makkelijker subsidies vragen voor fietsstraten. Doen, Vilvoorde!

… en nog een ‘fietsersbrug’ erbovenop

Meer dan 6 jaar nadat de beslissing genomen werd, komt er eindelijk schot in de aanleg van de fiets- en voetgangersbrug. Die moet de nieuwe wijk 4 Fonteinen verbinden met het park Drie Fonteinen. De oorspronkelijke kostprijs was 4,5 miljoen euro, intussen zal ze 10 miljoen euro kosten.  Best een dure brug!

De zoveelste aanpassing van het parkeerreglement

Iedereen herinnert zich de commotie over het nieuwe parkeerreglement. Om de ondergrondse parking onder de Grote Markt te financieren werden de parkeertarieven fors verhoogd. Sindsdien werd het reglement al drie keer gecorrigeerd. Ook op deze gemeenteraad werd er weer wat gesleuteld: mensen die een wagen verhuren met chauffeur krijgen geen bewonerskaart omdat ze een private parkeergelegenheid moeten hebben. Mooi, maar over wat veel Vilvoordenaars echt vragen, werd er geen woord gezegd: een gratis eerste bewonerskaart, of een parkeerreglement dat een impuls geeft aan shoppen in het handelscentrum bijvoorbeeld. Weer een gemiste kans.

En hoe zou het zijn met die ondergrondse parking?

Niet zo goed: de bezettingsgraad van de ondergrondse parking is 23%!  De parking brengt per dag gemiddeld 416,29 euro op (je leest het goed). En van de 10,000 vouchers die de stad met veel publiciteit gratis uitdeelde, zijn er … 182 gebruikt. Geen commentaar.

Intussen in het vroegere woonzorgcentrum Ter Linde

Eind vorig jaar ging het nieuwe OCMW-woonzorgcentrum Filfurdo open. Enkele tientallen senioren bleven echter in hun serviceflats op de oude site. Ondanks de belofte van het stadsbestuur dat zij dezelfde service zouden behouden, voelen velen zich in de steek gelaten. De gemeenschappelijke ruimten worden minder goed onderhouden; de brandblusapparaten zitten onder uitwerpselen van duiven; de dienstverlening die er vroeger was, is afgebouwd; vuilzakken moeten ze nu zelf kopen; de post haalt niet langer de briefwisseling op; en er is veel minder animatie voor de bewoners. De bevoegde schepen antwoordde dat ‘die senioren vroeger verwend werden’. Beter onze senioren wat verwennen dan dat ze in eenzaamheid belanden, toch?

Een nieuwe wijk op de Asiat-site

Als het goed is, zeggen we het ook: er is eindelijk een oplossing voor de Asiat-site (je weet wel, waar die twee koeltorens staan). Nu ligt dit militair domein er verwaarloosd bij. De stad gaat het terrein van bijna 6 ha aankopen voor 10 miljoen euro. Er is ruimte voor een nieuwe (secondaire) school, woningen en recreatie- en sportruimte. Ook de moskee zou naar deze site verhuizen. Wat er precies met het terrein gebeurt, zal het volgend stadsbestuur beslissen: de ontwikkeling van de site zal zo’n 3 jaar duren. Voor CD&V moet er zeker voldoende aandacht zijn voor jeugdinfrastructuur.

Voorstel Groen: voorstel duurzame campagne in stilte afgevoerd

In november 2017 stelde Groen voor dat partijen onderling afspraken zouden maken over een duurzame verkiezingscampagne, met de bedoeling een wildgroei aan verkiezingsfolders en -borden te vermijden. De burgemeester zou de partijen op korte termijn bijeenroepen. Dat overleg kwam er niet, en gisteren bleek ook waarom: binnen de meerderheidspartijen (SP.a, Groen, N-VA en Open VLD) werd het idee afgevoerd. Eens temeer een voorstel van Groen dat het niet haalde…

Een subsidie voor creatieve jongeren? Zegt me niets.

Vier jaar geleden besliste de gemeenteraad dat Vilvoordse jongeren tussen 16 en 28 jaar die iets artistieks willen doen, financiële steun kunnen krijgen van de stad. In die vier jaar was er welgeteld 1 (één) subsidie-aanvraag. Hoog tijd om dit onder de aandacht te brengen van al onze getalenteerde jongeren! Wie dit leest, ga ervoor!

Vilvoorde niet kindvriendelijk

Aangezien Vilvoorde zo`n jonge bevolking heeft, wilde het stadsbestuur tegen september 2016 het label ‘Kindvriendelijke Gemeente’ binnenhalen, zoals heel wat andere Vlaamse steden en gemeenten. De jury besliste echter negatief, o.a. wegens ‘het ontbreken van een duidelijke langetermijnstructuur’. Dit bevestigt nogmaals het failliet van het jongerenbeleid in Vilvoorde. ‘Dit is makkelijker voor centrumsteden’, kregen we te horen. Hm, Meeuwen, Wetteren, Geraardsbergen, Temse, … als die het kunnen, moet Vilvoorde dat ook kunnen.

De trambus rijdt zich vast in het centrum

In maart moet de trambus door Vilvoorde rijden. In Koningslo zijn de werken begonnen, dan volgt ook Kassei. Alleen is er nog altijd geen politieke beslissing over waar de trambus zal rijden in het centrum: door de Schaarbeeklei of toch door de Stationlei (volgens ons een heel slecht idee)? De beslissing was voorzien voor februari, maar nu blijkt dat ‘het onderzoek nog altijd loopt’. Al maandenlang. Komaan Vilvoorde: beslis toch dat die trambus gewoon door de Schaarbeeklei rijdt!

Illegale economie in de wijken: stopzetten die handel!

Een veel kordater optreden tegen alle vormen van illegale economie in onze wijken, dat is waar we al een hele tijd voor pleiten. Het herstellen en verhandelen van auto’s in kleine privégarages, in huurgarages of zelfs op het voetpad, dat moet eruit, zeker omdat er zo goed als altijd ook een milieuprobleem is door weglekkende olie. Intussen is de stad stilaan in actie geschoten: 12 ‘zaken’ werden gecontroleerd. Enkele ervan werden verzegeld. Dit soort controle-acties moeten opgedreven worden.

En het dossier ‘Darse’?

Dat heb je intussen in de pers kunnen lezen. Minister Schauvliege (CD&V) heeft zonet beslist om geen vergunning toe te kennen aan het distributiecentrum dat daar gepland was. Een hele opluchting voor Vilvoorde.