Bye bye Marktrock

'Als het aan ons ligt, zal er volgend jaar opnieuw een Marktrock zijn'. Dat zei het stadsbestuur vorig jaar, nadat bekend werd dat Marktrock (na een eerste editie in 2016) niet meer naar Vilvoorde zou komen. Peter had toen al twijfels bij die uitspraak. Terecht, want ook dit jaar laat Marktrock Vilvoorde links liggen. De reden is niet erg duidelijk. De stad zegt geen parkeerplaatsen op de Rooseveltlaan te kunnen opofferen zolang de werken aan de ondergrondse parking niet zijn afgerond. Tiens, die parking gaat toch open eind april? Soit. Wat ons betreft heeft Vilvoorde recht op een volwaardig muziekfestival. Zou de stad de 33.500 euro die het in 2016 in Marktrock stopte niet kunnen gebruiken om samen met creatieve Vilvoordse jongeren een Vilvoords festival uit de grond te stampen? Dat is in elk geval ons voorstel.

Een tandje bijsteken tegen zwerfvuil

Zoals zoveel Vilvoordenaars ergeren ook wij ons dood aan zwerfvuil. In heel wat Europese landen is het zwerfvuil sterk afgenomen sinds het invoeren van statiegeld. Daarom vroeg Rosaline dat het stadsbestuur een duidelijk signaal zou geven aan de Vlaamse overheid: voer statiegeld in op PET-flessen en blikjes. Want uiteindelijk zijn het de lokale besturen die opdraaien voor het opkuisen ervan. Meer dan 100 miljoen euro kost hen dat elk jaar. De collega's van Open VLD kwamen met dezelfde vraag. Mede daardoor keurde de gemeenteraad – bijna unaniem – het voorstel goed. Daarmee sluit Vilvoorde aan bij een tiental andere gemeenten die de 'Statiegeldalliantie' ondersteunen. Bekijk de video hierover op: www.facebook.com/PeterVanKemseke/videos/1766570136707212/

Het armoedebeleid in Vilvoorde: miserie, miserie, miserie

Armoede neemt toe in Vilvoorde, dat is de harde realiteit. Geen nood, want schepen Fatima Lamarti kondigde aan dat ze een nieuwe medewerkster heeft zodat ze 'er de komende weken werk van kan gaan maken'. Redelijk laat, niet? Wij vroegen o.a. meer steun voor de vrijetijdspas, een bijzonder nuttig instrument tegen kansarmoede. Er werd intussen wel gezorgd voor extra budget, een belangrijke stap vooruit. Maar het aantal verenigingen dat er gebruik van maakt blijft al met al te klein. 'We gaan daaraan werken', werd gisteren nog maar eens gezegd. Maar als er verenigingen zijn die onvoldoende vergoed worden voor het gebruik van de vrijetijdspas, is dat zeker geen stimulans. Kan iemand ons armoedebeleid alsjeblieft dringend rechttrekken?

Sociale huisvesting in Vilvoorde

Als er één thema is dat Werner na aan het hart ligt, is het sociale huisvesting. De wachtrijen voor een sociale woning zijn lang, renovatie is duur, en tegelijk staan er ook heel wat sociale woningen leeg. Om een idee te geven: in 2013 waren er 1975 sociale woningen in Vilvoorde, dat aantal is intussen gedaald tot 1957. Ten aanzien van het aantal private woningen is dat een lichte daling van 9.8% naar 9.2%. Vilvoorde blijft daarmee een koploper in Vlaanderen, maar toch zijn extra inspanningen nodig, want de nood aan goede sociale huisvesting blijft hoog.

Nieuwe lokalen voor de Chiro van Houtem

Een levendige Chirogroep die in een totaal afgeleefd gebouw zit: dat kan echt niet! Daarom vinden ook wij het belangrijk dat die jongeren een veilig, modern en aantrekkelijk lokaal krijgen. Peter vroeg een financiële tussenkomst van de stad. 'Technisch complex', antwoordde het stadsbestuur. Kan zijn, maar dat mag geen reden zijn om hier geen werk van te maken, vindt CD&V. Wij hopen op een snelle oplossing voor deze jeugdvereniging.

Verenigingen (z)onder dak.

Heel wat Vilvoordse verenigingen zijn (letterlijk) dakloos. Andere, zoals spelotheek Pipeloentje (een heel waardevol sociaal project) hebben dringend nood aan een grotere ruimte. Daarom vroegen we in september vorig jaar of enkele verenigingen niet terecht konden in het verlaten gebouw van het OCMW (Ter Linde 1). Of dat ze er tenminste hun materiaal konden stockeren. Vier maanden later is er nog maar weinig vooruitgang. Integendeel: 'de gesprekken lopen nog'. We blijven dat op de gemeenteraad brengen tot er een oplossing is!

Nog altijd geen oplossing voor de horecazaak in het Hanssenspark

Nog zo'n dossier waarin 'de gesprekken lopen': het Melkhuisje. 15 maanden geleden konden de gesprekken opgestart worden om het Melkhuisje af te breken en ruimte vrij te maken voor een horecazaak. De eigenaar die de horecazaak zal uitbaten moet er wel zelf een nieuwbouw zetten, die bovendien na 30 jaar eigendom wordt van de stad Vilvoorde. Op vraag van Marijke antwoordde het stadsbestuur dat het intussen één concreet projectvoorstel heeft binnengekregen, dat nu door een jury wordt bekeken. Hopelijk komt er snel goed nieuws. 'Gelukkig' heeft ook de heraanleg van het park zelf vertraging opgelopen, zodat beide projecten mogelijks nog samen gerealiseerd kunnen worden.

Een website van de 20e eeuw

De stad Vilvoorde heeft nog altijd een website uit de 20e eeuw. Hopeloos verouderd en niet gebruiksvriendelijk. Ook de informatie op die website is vaak sterk verouderd. En dat terwijl heel wat steden en gemeenten nu al hun website gebruiken om vlot met hun inwoners te communiceren. Begin 2019 zou er eindelijk een nieuwe website komen. We drongen erop aan dat die website toegankelijk zou zijn voor alle inwoners, dus ook voor mensen met een beperking.

Een toegankelijke Rooseveltlaan

Toen vorig jaar de Guldenschaapstraat werd heraangelegd, had het stadsbestuur (minstens) één ding uit het oog verloren: toegankelijkheid. Je moet maar eens proberen om met een rolstoel of een rollator vanuit de Rooseveltlaan naar de Guldenschaapstraat te gaan. Onbegonnen werk: de drempel is veel te hoog. De geplande heraanleg van de Rooseveltlaan moet gebruikt worden om dit recht te trekken, vinden Werner en Jan, onze toegankelijkheidsexperts. Komt in orde, beloofde de schepen.

Meer feesten op straat!

Wij zijn heel tevreden over de beslissing van het stadsbestuur om meer geld uit te trekken voor het ondersteunen van straat-of wijkfeesten. Als je een feestje met de buren wil organiseren, krijg je voortaan maximaal 150 euro in plaats van 75 euro. Bij deze dus een oproep aan elke Vilvoordenaar: spreek je buren aan en organiseer een feestje. We helpen je graag verder als je met vragen zit.

Tot slot: wist je dat:

• CD&V de campagne 'Een bib voor iedereen' steunt en aan het stadsbestuur vroeg om onze bibliotheek blijvend – en nog meer dan nu – te ondersteunen?

Volgende gemeenteraad: 19 februari. Breng zelf ook een onderwerp op de agenda door contact op te nemen met info@vilvoorde.cdenv.be of met een van onze gemeenteraads- of OCMW-leden:

Bart Paredis (paredisbart@telenet.be), Marijke Van Houdt (marijke.vanhoudt@hotmail.com), Rosaline Muyldermans (lucienenrosaline@skynet.be), Werner Grauwels (werner.grauwels@telenet.be) en Peter Van Kemseke (vankemsekepeter@gmail.com). Voor het OCMW: Christel Herbosch (christel.herbosch@telenet.be) en Johan Gielen (johan.gielen@sales.berner.be)