Het politiek jaar is begonnen! De coalitie van SP.a-Groen, Open VLD en NVA heeft nog één jaar om te bewijzen dat ze de stad goed bestuurt. In oktober 2018 volgt onvermijdelijk het oordeel van de kiezer.

Groenloo, het Waterloo van deze coalitie?

Verbazing alom! Normaal moest de gemeenteraad het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) van het Groenloo-project goedkeuren, tegen de wil van honderden buurtbewoners in. Die zijn bezorgd, net als CD&V. Logisch, want niemand weet precies wat de komst van enkele honderden nieuwe bewoners betekent voor de mobiliteit in de wijk. Een wijk die nu al erg filegevoelig is. Bovendien mochten de buurtbewoners het RUP niet vooraf inkijken. Niet netjes, vond CD&V. En dus wilden we uitstel van stemming vragen. Maar zover kwam het niet. NVA, één van de grote voorstanders van het project, maakte achter de schermen een bocht van formaat. De partij lijkt niet meer goed te weten wat ze precies wil in dit dossier. En dus werd het punt van de agenda genomen en verschoven naar oktober. Heeft NVA-er Jan Anciaux, die zelf in Koningslo woont, het licht gezien?

Leve de nieuwe Grote Markt

De heraanleg van de Grote Markt kost 3 miljoen euro, fonteintjes inbegrepen. Als de werken afgelopen zijn, zal Vilvoorde er een toffe plek bij hebben waar terrasjes de auto's die er vroeger geparkeerd stonden vervangen. Wij hadden de auto's liever zien verhuizen naar een parking onder het Rooseveltplein dan onder de Grote Markt, maar dat de markt autovrij wordt, steunen we. Op de gemeenteraad vroegen we dat er voldoende plaats zou zijn voor fietsen. Dat zou in orde moeten komen.

Het klimaatbeleid is failliet

Twee jaar geleden keurde Vilvoorde haar klimaatplan goed, maar van de uitvoering komt er helemaal niets in huis. Integendeel! Het stadsbestuur beloofde tussen 2011 en 2015 een daling van de CO²-uitstoot met 22.5%. Maar de jaarlijkse CO²-inventaris van de Vlaamse overheid toont helemaal geen daling, maar een stijging, met 5%! De geplande klimaatmaatregelen komen maar niet van de grond of hebben geen resultaat. Neem het Save@Work-programma, een project om het energieverbruik van de administratie te doen dalen. In Vilvoorde daalde het energieverbruik niet, terwijl het in Zemst daalde met 25%. De cijfers liegen er niet om: het klimaatbeleid van onze stad is een ramp. Ook dit jaar voorspelt niet veel goeds: in 2017 wordt er nog maar eens 310.000 euro geschrapt voor klimaatbeleid. Maar geen nood, aldus de schepen: die daling met 22.5% halen we wel. Tsja!

… en ook het sportbeleid boert achteruit.

Het standpunt van de sportraad gezien? '5 voor 12'. Bedroevend', zeggen de Vilvoordse sportverenigingen over het sportbeleid. Klopt. Wie het memorandum van de sportraad leest, ziet meteen hoe dramatisch de situatie is: op vlak van sportinfrastructuur bouwt de stad een enorme achterstand op.

Wat gaat de schepen van Sport daaraan doen, vroeg Peter. Niet veel zo bleek: 'Er is geen geld', klinkt het altijd. Logisch, als je bijvoorbeeld naast Vlaamse subsidies grijpt. Zo kreeg het zwembad van Vilvoorde, in tegenstelling tot 25 andere zwembaden, onlangs geen renovatiesubsidies van Vlaams Minister Philippe Muyters. Waarom niet?, vroeg Peter. Wel, je raadt het al: omdat er geen subsidie was aangevraagd! Is het budget voor sport nu de voorbije jaren gedaald of gestegen, wilden we nog weten. Hangt ervan af hoe je naar de cijfers kijkt, die over verschillende diensten verspreid zijn, was het antwoord van de schepen. We besloten het daar maar bij te laten…

Verenigingsleven

Een Open VLD-collega klaagde terecht aan dat de bedragen die Vilvoordse jeugdverenigingen moeten ophoesten voor de huur van materiaal of zalen veel te hoog zijn. Goed voor de stad natuurlijk (in 2016 lagen de inkomsten uit verhuur maar liefst 61.000 euro hoger dan begroot). Maar heel wat minder leuk voor de jeugdverenigingen!

Over verenigingen gesproken: steeds meer verenigingen worden letterlijk dakloos. Sommige moeten hun spullen zelfs bij iemand thuis in de garage stockeren. Voor CD&V moet er een structurele oplossing komen, maar intussen moeten gestrande verenigingen snel gedepanneerd worden. Waarom niet in het OCMW-gebouw Ter Linde 1, dat vrij komt. Twee verenigingen kregen al een toezegging, dus waarom ook andere niet? We blijven hier op aandringen!

AZ Jan Portaels, quo vadis?

Dat ziekenhuizen in de toekomst meer gaan moeten samenwerken, is onvermijdelijk. De vraag is echter: met wie gaat ons ziekenhuis AZ Jan Portaels in de toekomst samenwerken? Met Mechelen en Bonheiden, zoals velen uit de sector lijken te willen, of met Halle, Asse en het UZ Brussel, zoals het Vilvoords stadsbestuur voorstelt? Geen makkelijke kwestie, en het is maar de vraag of die in de gemeenteraad beantwoord moet worden. Wij pleiten voor verder overleg tussen de hogere overheden en de verschillende ziekenhuizen, om snel tot een oplossing te komen die in het belang is van patiënt én ziekenhuis.

Hoe zit het met het Melkhuisje?

Enkele dagen vóór de deadline van 12 september is het nog altijd niet duidelijk of er interesse is om een horecazaak op te starten in het Hanssenspark. De stad zou het Melkhuisje afbreken en een horeca-uitbater moet er een nieuw restaurant in de plaats zetten. Het stadsbestuur is optimistisch: er is interesse, maar veel kunnen we er nog niet over zeggen. De klok tikt.

Over onze centen… Wist je dat…

• om het financieel mismanagement recht te trekken de stad een kleine 60.000 euro moet betalen aan Deloitte en een extra 85.000 euro moet vrijmaken voor het ondersteunen van de Dienst Financiën?
  • van de 33 miljoen euro die voor 2016 begroot was, er maar 5,1 miljoen effectief geïnvesteerd is? Daarmee is 2016 het jaar waarin het minst geïnvesteerd werd, zowat de helft van 2014 en 2015.
  • in 2016 de inkomsten uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing 5 miljoen hoger lagen dan in 2012? (natuurlijk wist je dat, je betaalt het namelijk elk jaar).
  •  er vorig jaar 240.000 euro minder is uitgegeven aan groenonderhoud dan voorzien?
  • de extra middelen die naar gemeenschapswachten zouden gaan, er niet komen?
  • het budget dat dit jaar voorzien was om het handelscentrum aantrekkelijk te maken gehalveerd is?

Uitsmijter

Als jonge opa hecht Bart veel belang aan speeltuinen. Ook deze gemeenteraad bleef hij aandringen op voldoende veilige speeltuigen in onze stad. De schuifaf op het pleintje in de Haesendonckstraat, die al enige tijd kapot was, is intussen weggehaald, maar blijkbaar nog altijd niet hersteld. Kan een beetje sneller, niet?

Volgende gemeenteraad: 16 oktober. Breng zelf ook een onderwerp op de agenda door contact op te nemen met info@vilvoorde.cdenv.be of met een van onze gemeenteraads- of OCMW-leden:

Bart Paredis (paredisbart@telenet.be), Marijke Van Houdt (marijke.vanhoudt@hotmail.com), Rosaline Muyldermans (lucienenrosaline@skynet.be), Werner Grauwels (werner.grauwels@telenet.be) en Peter Van Kemseke (vankemsekepeter@gmail.com). Voor het OCMW: Christel Herbosch (christel.herbosch@telenet.be) en Johan Gielen (johan.gielen@sales.berner.be)