Jean-Luc Dehaene
15/05/2014

Jean-Luc Dehaene

Jean-Luc Dehaene was een monument. Niet alleen op Europees en Belgisch vlak, maar ook lokaal. Als burgemeester van Vilvoorde, van 2000 tot 2007, loodste Jean-Luc Dehaene de stad Vilvoorde letterlijk en figuurlijk de 21e eeuw binnen. Door zijn visie en daadkracht begon Vilvoorde zich te ontwikkelen van een verouderde industriële stad naar een moderne stad, een stad die opnieuw kon aansluiten bij de toekomst. De reconversie van de oude industriële zone, de ontwikkeling van de kanaalzone, nieuwe investeringen uit de logistieke sector, de komst van mediabedrijven, de uitbouw van de sociale economie in Vilvoorde, het Huis van de Toekomst … stuk voor stuk droegen deze initiatieven en verwezenlijkingen de stempel van 'Jean-Luc'. Zijn recept dat hem een staatsman maakte in Europa en België, paste hij ook toe op lokaal vlak: precies weten waar je naartoe moet, en zien dat je er geraakt.

Ook al had speelde hij na zijn burgemeesterschap geen actieve rol meer in de lokale politiek, toch bleef hij steeds voor CD&V-Vilvoorde een boegbeeld, een man bij wie we als afdeling steeds terecht konden voor wijze raad. Een christen-democraat in hart en nieren, een prachtmens, een voorbeeld. We zullen hem hard missen.

Op zaterdag 17 mei om 9 uur verzamelen wij aan het stadhuis van Vilvoorde om samen, als CD&V afdeling Vilvoorde, het rouwregister te tekenen.