Nieuwsbrief december 20113

Woordje van de redactie

Eerst en vooral wensen wij u, uw familie en vrienden een gezond, inspiratievol, ondernemend en leuk 2014 wensen. Wij wensen u heel in het bijzonder ook een ‘goedgezind’ 2014. Want bij CD&V kiezen we uitdrukkelijk voor een goedgezinde samenleving. Dat is óns antwoord op verzuring en individualisme.

Dit is de laatste nieuwsbrief voor 2013. Met dit initiatief hebben wij geprobeerd om u goed op de hoogte te houden van het reilen en zeilen van onze partij, wat er leeft in de wijken, de fracties in de gemeenteraad en het OCMW en onze geledingen Jong-CD&V en CD&V-senioren.

In ieder geval willen wij dit initiatief verder zetten in 2014. Maar een nieuwsbrief schrijven doe je niet alleen! Heb je interessant nieuws voor ons, wil je een evenement in je wijk in de kijker zetten of een activiteit aankondigen,

laat het ons weten op e-mail: info@vilvoorde.cdenv.be

Nieuwjaarsreceptie

CD&V nodigt u uit op onze nieuwjaarsreceptie op donderdag 16 januari 2014 om 19u in de ontmoetingsruimte van cc Het Bolwerk.  U kunt er persoonlijk kennismaken met Vlaams Parlementslid Peter Van Rompuy, met de voorzitter van Jong-CD&V Tom Vandekendelaere en met al onze mandatarissen. U kunt er tevens genieten van allerlei milticulturele hapjes en u komt er te weten wie onze CD&V-jongeren zullen verkiezen tot meest opvallende Vilvoordenaar(s).

Uit de gemeenteraad: CD&V stemde tegen forse belastingsverhoging

CD&V-Vilvoorde stemde tegen de begroting, want:

1. de onroerende voorheffing stijgt spectaculair (+27%!). Aan een doorsnee gezin kost deze maatregel al gauw 150 tot 200 euro per jaar extra, of meer. Open VLD beloofde vóór de verkiezingen de onroerende voorheffing niet te verhogen. Recht naar de prullebak, die belofte.
2. daarnaast werden nog eens een 25-tal belastingen goedgekeurd, zoals op het afgeven van bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs.
3. de stad gaat ook volop lenen. Tegen het einde van de legislatuur stijgt de totale schuld van de stad met maar liefst 20%. De zware inspanningen om de stadsfinanciën gezond te houden worden teniet gedaan.
4. SP.a, Groen, Open VLD en NVA maken ook de verkeerde keuzes. Verenigingen moeten meer betalen (tot +50%), onder het OCMW-personeel vallen onvermijdelijk ontslagen, nauwelijks geld voor fietspaden of om het Nederlandstalig karakter van de stad te behouden....

Onder meer daarom stemden we tegen...

Bedankt Patrick!

Begin dit jaar geeft Patrick Boone, na een jarenlange inzet in de Vilvoordse gemeenteraad, de fakkel van CD&V-fractievoorzitter door aan Peter Van Kemseke. Patrick kent als geen ander de werking van de gemeenteraad en is ook een van de sterkhouders van CD&V, wijk Kassei. We kijken uit naar zijn wijze raad die hij ons vanuit het bestuur zal blijven geven. Een warme dank-je-wel van ons allen, Patrick!

Welkom Peter!

Het nieuwe jaar geeft ons ook een nieuw gemeenteraadslid en een nieuwe fractieleider. Peter is diplomaat, werkt op het kabinet van Europees President Herman Van Rompuy, en is professor Internationale Politiek aan de KULeuven. Gelukkig toeval: met de komst van Peter, die in Faubourg woont, zijn in de groep van CD&V-mandatarissen nu alle Vilvoordse wijken vertegenwoordigd. Spreek dus gerust uw ‘wijkmandataris’ aan als er problemen zijn, of beter nog, als u nieuwe ideeën heeft. vankemsekepeter@gmail.com

Onze gemeenteraadsfractie in actie

De volgende fractievergadering vindt plaats op 11 januari 2014, om de gemeenteraad van 20 januari voor te bereiden. Indien u iets te melden heeft dat nuttig kan zijn voor de gemeenteraad, neem dan contact op met één van onze mandatarissen:

Peter Van Kemseke (Faubourg – fractieleider), e-mail: vankemsekepeter@gmail.com

Bart Paredis (Houtem), e-mail: paredisbart@pandora.be

Josiane Makolo (Centrum), e-mail: josiane.makolo@hotmail.com

Marijke Vanhoudt (Far West), e-mail: marijke.vanhoudt@telenet.be

Rosaline Muyldermans (Peutie), e-mail: lucienrosaline@skynet.be

Christel Herbosch (Koningslo), e-mail: christel.herbosch@telenet.be

Jong CD&V kreeg er in 2013 aan aantal leden bij!

In 2013 kregen de CD&V-jongeren er een aantal nieuwe leden bij, iets waar de hele partij goedgezind van wordt! Ann-Sofie en Samuli hebben als twee inwijkelingen uit Gent ongelooflijk veel zin om zich te engageren in Jong-CD&V Vilvoorde. Hilde en de twee Glenn-en worden goedgezind van een toffe babbel, onder andere over de ideeën die ze hebben om van Vilvoorde een ‘jonge’ stad te maken. En de plannen die ze maken worden in de gemeenteraad vertaald door Josiane, ons jongste gemeenteraadslid.

Op zaterdag 4 januari komt u hen misschien tegen in het centrum van Vilvoorde met hun bakfiets. Zij delen koffie uit aan de voorbijgangers en vragen tegelijk wat steun voor een schoolproject in Bolivië. De integrale opbrengst van deze actie gaat naar kleuterscholen in Bolivië.
U hoort zeker nog van al dit aanstormend politiek talent!
Wens je meer inlichtingen, neem dan contact op met onze jongerenvoorzitter Glenn De Clercq: glenndeclercq1@hotmail.be

Jong CD&V Vilvoorde waakzaam over nieuwe GAS-boetes

Vanaf 1 januari 2014 kunnen gemeenten die dat willen de leeftijdsgrens voor GAS-boetes verlagen tot 14 jaar. Uit een recente steekproef bij 75 gemeenten blijkt dat slechts een handvol gemeenten dit ook echt gaat doen. Vilvoorde is er daar één van. De Vilvoordse CD&V-jongeren nemen nota van de beslissing van de stad Vilvoorde, maar zijn tevreden dat er vooraf tenminste overleg geweest is met de Jeugdraad. Toch is Jong-CD&V ook waakzaam: ‘We vragen dat GAS-boetes alleen maar in extreme gevallen aan minderjarigen worden uitgeschreven, werkelijk als ultieme stok achter de deur voor échte amokmakers. Als minderjarigen voor overlast zorgen, moet er eerst bemiddeld worden, met de ouders of een vertrouwenspersoon erbij. Als dat niet helpt, pleiten we voor een nuttige gemeenschapsdienst waar zowel de gemeenschap als de minderjarige iets aan hebben. Pas in allerlaatste instantie kan een geldboete opgelegd worden, al vrezen we dat in de praktijk sowieso de ouders die zullen betalen.’

Jong-CD&V wil ook niet dat door de leeftijdsgrens te verlagen het beeld ontstaat dat jongeren per definitie voor overlast zorgen: ‘We pleiten voor een tolerante houding tegenover jongeren, jeugdbewegingen en jeugdhuizen. Kinderen maken nu eenmaal wat meer lawaai dan andere groepen. Geef hen voldoende ruimte en gebruik GAS-boetes waar ze echt voor dienen: om sluikstorten tegen te gaan bijvoorbeeld. Een 14-jarige die één keer wat kattekwaad uithaalt, hoeft daar niet de rest van zijn of haar jonge jaren voor gestraft te worden.’

Jong-CD&V zal via zijn gemeenteraadsleden toezien hoe GAS-boetes voor minderjarigen gebruikt worden: ‘Tot dusver bleef het aantal GAS-boetes voor minderjarigen beperkt, nauwelijks 1.7% van het totaal aantal GAS-boetes. We gaan nauwgezet in de gaten houden of dit aantal in 2014 niet fors de hoogte ingaat’, aldus nog Jong-CD&V.

Buurtbabbel Houtem

Onze borrelkar ging naar Houtem, en Houtem kwam naar onze borrelkar. Inwoners die hun buren wat beter wilden leren kennen, of gewoon een jenever kwamen drinken. Ons Houtems gemeenteraadslid Bart Paredis zorgde samen met het wijkteam mee voor een perfect verloop.

Buurtbabbel Faubourg

De tweede buurtbabbel vond plaats op 14 december. Ons goedgezindbusje posteerde zich o.a. op de hoek van de Leuvensestraat / Perksestraat. Of de mensen nu kwamen voor de jenever, voor de warme choco of om wat te kletsen met de buren, feit is dat Faubourg de weg vond naar onze borrelkar.

Buurtbabbel Koningslo

Ons Goedgezindbusje dook her en der op in de Vilvoordse wijk Koningslo. Het werd een goede mix van gezellige en vrolijke ambiance en serieuze babbels. Wij werden er in ieder geval weer goedgezind van ...

Voorlopig was dit de laatste buurtborrel, of toch zeker laatste van 2013, want wegens het succes belisten wij met het CD&V Bureau om verder te borrelen en te babbelen, ook in de andere Vilvoordse wijken. U hoort dus nog van ons!

Ontbijt CD&V Kassei

Zin in een lekker en voedzaam ontbijt?
Dan ben je welkom op zondag 19 januari 2014 van 08u tot 13u in "Zaal ons Huis", Thaelstraat 7, Vilvoorde - Kassei

Meer info bij Werner Grauwels: 0498/74.68.98

Info @ CD&V Vilvoorde

Wil u dat de informatie nog sneller bij u terecht komt? Wil u meer weten over de activiteiten die CD&V-Vilvoorde organiseert? Wil u weten welke problemen we aankaarten op de gemeenteraad, of wil u zelf ook meewerken?

Contacteer ons dan via de website http://vilvoorde.cdenv.be/contacteer-ons of per e-mail info@vilvoorde.cdenv.be.

Of ga naar de CD&V-Vilvoorde facebookpagina: https://www.facebook.com/CDV1800 waar u de laatste nieuwsjes vindt. Liken dus!

En kent u iemand die ook graag de digitale nieuwsbrief ontvangt? stuur ons dan een mailtje. Want CD&V is er voor u het hele jaar door.