Nieuwsbrief November 2013
N°4 - 23/11/2013

Buurtbabbels

De dagen worden korter, de winter staat voor de deur.
Maar dat is geen reden om niet meer buiten te komen.

Omdat je buren leuker zijn dan je denkt ...
Omdat iedereen graag woont in een buurt die leeft ...
Omdat er best wel interessante mensen wonen in je buurt ...

Komt op zaterdag 7 december onze CD&V borrelkar naar Houtem

Vanaf 14u: Damstraat, ter hoogte van het pleintje
Vanaf 15u: Rodenbachplein
Vanaf 16u: Karel trekelstraat ter hoogte van de kerk

Komt op zaterdag 14 december onze CD&V borrelkar naar Faubourg

vanaf 14u: Pleinteje kruising De Bavaylei en leuvensesteenweg
Vanaf 15u30: op het Bloemenplein

Komt op zaterdag 21 december onze CD&V borrelkar naar Koningslo

Vanaf 1u: Strombeeksesteenweg (aan de GB)
Vanaf 15u30: Streekbaar (ter hoogte van het CC)

Kom langs voor een jenever, een fruitsap of een chocomelk en leer je buren kennen.

Onze fractie in de gemeenteraad 21 oktober

Heel veel aandacht (ook vanwege de pers) ging er naar het agendapunt op voorstel van burgers, meer bepaald over de aanleg van het tramtracé dat Vilvoorde zal doorkruisen. Freddy Luyckx van het actiecomité 'Zo Mobiel Lef' kreeg welgeteld 5 minuten om zijn uiteenzetting te doen . De burgemeester liet zoals gewoonlijk niet in zijn kaarten kijken en antwoordde dat er nog geen beslissingen werden genomen en dat de bevolking nog op verschillende momenten in het proces inspraak zal krijgen. Onze fractie wilden nochtans het stadsbestuur herinneren aan onze interpellattie van vorige maand maar de gemeenteraadsleden mochten op dit agendapunt niet meer tussenkomen.

Het stadsbestuur besliste om de huurovereenkomst met tennisclub Tenvil voor het gebruik van de tennisterreinen en het melkhuisje in het Hanssenspark te verbreken. Tenvil is ten einde raad door de aanhoudende plaag aan inbraken en vandalisme en ziet hierdoor ook hun ledenaantal flink dalen. Onze fractie kwam op dit agendapunt tussen en stelde dat dit toch wel de omgekeerde wereld is. Moet de overheid er niet voor zorgen dat het park veilig en proper is en vrij van criminaliteit zodat de tennisclub hier op een prachtige locatie haar sport kan blijven uitoefenen?

Gemeenteraadslid Patrick Boonen interpelleerde het stadsbesuur over  de staat van de voetpaden en het onderhoud ervan in bepaalde wijken zoals kassei, Koningslo en Far West en over het laanbomenplan dat enkele jaren geleden werd opgesteld. CD&V hecht veel belang aan de netheid van de voetpaden en straten. Hij stelde de vraag of er ook de komende jaren nog genoeg middelen zullen zijn om al deze zaken niet alleen in het centrum, maar ook in de wijken aan te pakken.

Gemeenteraad 18 november 2013

CD&V-gemeenteraadslid Marijke Vanhoudt stelde vragen rond het engagement van het stadbestuur om 10 Vilvoordse daklozen op te vangen in het gebouw  waar vroeger de strijkwinkel was gelegen in de Mechelsesteenweg. De stad ontvangt daarvoor 10.000€ subsidies en het CAW zal tijdelijk iemand aanwerven om deze opvang te begeleiden. CD&V vindt het zeer belangrijk en zeer goed dat Vilvoordse daklozen bij lage temperaturen niet buiten moeten slapen.

CD&V stelde zich voornamelijk vragen over de manier waarop deze opvang zal georganiseerd worden en of de subsidies voldoende zullen zijn om alle kosten te dekken

CD&V gemeeteraadslid en fractieleider Patrick Boonen herhaalde zijn vraag met betrekking tot de smalle en erg gevaarlijke fietspaden op de Schaarbeeklei ter hoogte van Van Leeuwen Buizen en het bezinestation Total. CD&V vindt dat daar een parkeerverbod moet komen voor vrachtwagens, zodat fietsers niet helemaal op de rijbaan moeten.

CD&V Vilvoorde in de pers

CD&V Vilvoorde reageerde op de voorstelling van het 'ambitieuze' meerjarenplan van stad Vilvoorde.

Peter Van Kemseke: "Wij willen pas een definitief standpunt innemen als al het cijfermateriaal op de tafel ligt, maar wij maken ons nu al zorgen om het financiële plaatje.  Als je met veel toeters en bellen aankondigt dat je 75 miljoen gaat investeren in stadsvernieuwing, dan moet je ook de eerlijkheid hebben om te zeggen waar je het geld zal halen. Dat er besparingen komen staat vast, maar het blijft onduidelijk waar de stad op wil besparen. Wat ons nog meer stoort is dat het stadsbestuur een spectaculaire verhoging met 27 procent van de aanvullende belasting op onroerend goed voorstelt. Die stijging wordt dan verdoezelt door een lichte verlaging van de personenbelasting. Het mag duidelijk zijn de de Vilvoordenaars met een eigen woning of jonge gezinnen die hier een woning zoeken, de dupe zullen worden van dit plan."

Lees het volledige artikel hier.

Omdat wij verenigingen belangrijk vinden

CD&V Vilvoorde vreest dat Vilvoordse verenigingen financieel zullen worden getroffen door de meerjarenbegroting die SP.A, Open VLD en N-VA volgende maand gaan goedkeuren.

Op basis van de cijfers die we konden inkijken, moeten we vaststellen dat verenigingen het in Vilvoorde niet gemakkelijk krijgen. Naast de huiseigenaars, die meer opcentiemen moeten betalen, dreigt nu ook het verenigingsleven de prijs te betalen.

De totale subsidiepot aan verenigingen blijft de volgende zes jaar even groot, ook al neemt het aantal verenigingen toe. Bovendien stijgen de prijzen voor het huren van lokalen. Eerder besliste het OCMW al om vanaf 1 januari 2014 de huurprijs van haar lokale centra met de helft te verhogen. Dat weegt op het budget van een organisatie.

Ook materiaal huren wordt duurder. Materiaal dat vaak in slechte staat verkeert. In plaats van onze verenigingen financieel te verstikken, CD&V ppleit ervoor ze net meer zuurstof te geven.

Gelezen op 22 november in de Goeiedag.

Teamdag voor bestuursleden

Op 20 oktober 2013 trok ons bestuur naar Grimbergen voor een 'Teamdag'. 's Morgens hadden wij een stevige politieke discussie met gastspreker Tom De Saegher, provinciaal voorzitter Vlaams-Brabant en maakten wij plannen voor onze afdeling met de nadruk op nieuwe leden.

Onze CD&V afdeling engageert zich om een aantal thema's die belangrijk zijn voor onze regio van heel nabij op te volgen. Het gaat over volgende thema's:
- Betaalbaar & kwalitatief wonen
- Duurzame mobiliteit
- Welzijn
- Vlaams karakter van onze regio

De namiddag werd gevuld met plezante groepsactiviteiten en training in communicatie en teambuilding. Zo leerden wij hoe moeilijk het is om een boodschap correct over te brengen. Wij konden onze kwaliteiten in leiderschap uittesten en onze creativiteit werd op de proef gesteld. Wij trokken erop uit met GSP-toestellen om verborgen schatten te zoeken en probeerden een legobouwwerkje na te bouwen door uit te blinken in teamwerk.

iedereen was het er roerend over eens, dit moet wij zeker nog doen. het was een deugddoende dag met ernstige momenten maar ook eentje vol verrassingen.

Foto's hier

Witte lintjes actie

Op vrijdag 8 november deelde Christel Herbosch samen met Sonja Becq, federaal volksvertegenwoordiger, en Chris Verhaegen, Voorzitster Vrouw & Maatschappij Vlaams-Brabant, meer dan 500 witte lintjes uit aan het station van Vilvoorde. Het wit lintje staat dit jaar symbool voor de strijd tegen seksueel geweld. De meeste voorbijgangers waren enthousiast om mee te doen en wilden het lintje zichtbaar dragen. Enkele dames getuigden dat zij ook slachtoffer waren en dat ook verbaal geweld diepe wonden kan slaan.

Lees meer ›

Innestocongres

Voor 3.500 CD&V militanten was het in het weekend van 15 tot 17 november 2013 verzamelen geblazen voor het Innestocongres. Er werd duchtig gedebateerd, amendementen werden goedgekeurd en verworpen, teksten werden herschreven of aangepast aan de bemerkingen van de deelnemers. Het plenum op zaterdag was een sterk moment, afgesloten met de slotspeech van de voorzitter en de voorstelling van de lijsttrekkers voor de volgende verkiezingen. (zie hier voor het fimpje)

CD&V Vilvoorde was met een mooie delegatie aanwezig al was het in de massa niet simpel om mekaar tegen het lijf te lopen. Peter, Albert, Glenn, Jan en Magda namen ieder met hun individueel programma aan het congres deel. Wij probeerden daar waar mogelijk nog iets in te brengen en konden daarvoor ook gebruik maken van de resultaten van ons politiek café eerder dit jaar.

Voorzitter van CD&V-Vilvoorde Jan Piqueur was vrijdagavond verslaggever van de werkgroep mobiliteit en mocht op het CD&V-congres op zaterdag, voor de zaal met 2000 mensen, de  kernpunten en amendementen samenvatten. Geen toeval dat CD&V-Vilvoorde over mobiliteit spreekt. Want zoals Jan zei: 'We staan met zijn allen stil'. Ook in Vilvoorde zijn files een probleem.

Zondagmorgen stond ontspanning centraal: zo namen Jan en Magda deel aan het ontbijt met Wouter Beke, Peter deed een ochtendloop met Kris Peeters, Magda ging Zumba'en met Brigitte Grauwels en Jan leerde wat land-art is met Joke schauvliege. Als kort gezamelijk moment en afsluiting van het weekend namen wij samen middagmaal in een van onze bungalows.

Het congres was voor velen hét topmoment van het jaar 2013.

Enkele foto's vindt u op website van CD&V Vilvoorde

Ontbijt CD&V Kassei

Zin in een lekker en voedzaam ontbijt?
Dan ben je welkom op zondag 19 januari 2014 van 08u tot 13u in "Zaal ons Huis", Thaelstraat 7, Vilvoorde - Kassei

Meer info bij Werner Grauwels: 0498/74.68.98

CD&V Vilvoorde op Facebook

Sinds enkele maanden heeft onze CD&V afdeling een mooie Facebookpagina. Het is voor ons de ideale manier om u heel snel op de hoogte te brengen van de acties waar wij mee bezig zijn, veel sneller dan wij dit kunnen met de maandelijkse nieuwsbrief. Binnenkort starten wij ook met dialoogmomenten op deze pagina.

Dus wilt u als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwsjes, nog voor je ze in de krant leest? Ga dan naar onze facebookpagina https://www.facebook.com/CDV1800 en 'like' onze pagina. U hoeft zelfs geen facebookaccount te hebben om de pagina te Liken.

vrijdag, 13 oktober, 2017
Jongeren op weg naar Burn-out? Over kwetsbaarheid en veerkracht