Ondergrondse parking: Vilvoordenaar betaalt factuur

Dezer dagen beginnen grootse werken aan de Grote Markt. Dat vinden we goed nieuws: het was dringend tijd dat de Grote Markt wordt aangepakt, dat de auto's daar verdwijnen en dat er meer evenementen komen die het stadscentrum doen herleven.
Alleen, er wordt ook een ondergrondse parking aangelegd en dat vinden we geen goed idee. Vooral omdat de Vilvoordenaar maar de helft van het verhaal te horen krijgt. Het stadsbestuur zegt: 'het kost niets aan de stadskas want de exploitant betaalt de aanleg'. Wat er niet bij wordt gezegd, is dat de kosten volledig worden doorgeschoven naar ... de Vilvoordenaar. En wel via een forse verhoging van de parkeertarieven. Wat er verandert vanaf 1 oktober lees je op onze website.

En dan is er nog het feit dat een studiebureau een parking onder de Grote Markt eigenlijk geen goed idee vindt, onder meer omdat de mobiliteit problematisch dreigt te worden. Op de gemeenteraad van 5 september brengen we dit op de agenda. We houden jullie op de hoogte.
Het hele thema leeft bij de Vilvoordenaars. Sommige inwoners kropen in hun pen, en dat leverde, in het geval van Fatima Ualgasi, een mooie open brief op. Lees hem hier.

Senioren gaan voor veilige stoepen

Heeft u ook in de pers gelezen dat twee Vilvoordse senioren gevallen zijn op slecht onderhouden voetpaden? (lees de artikels hier) Dacht u toen: 'Ook waar ik woon liggen de stoeptegels los, of zijn ze komen werken en hebben ze het voetpad niet goed hersteld'. Wel, hoog tijd om daar iets aan te doen!

CD&V Senioren Vilvoorde wil, samen met alle senioren en seniorenverenigingen uit de stad, een 'senioren stratenplan' maken voor een veiliger Vilvoorde.

Hoe?

1 - Meld gevaarlijke voetpaden of moeilijke doorgangen aan Erik Clerckx (Grensstraat 19), Lucien Vanden Broeck (Schuifelaarstraat 1) of Jan Piqueur (J.F. Willemsstraat 29) of via info@vilvoorde.cdenv.be.

2 - Wandel mee! Op 22 september maken we een eerste wandeling, en letten we heel in het bijzonder op de kwaliteit van de voetpaden in het centrum van Vilvoorde. Afspraak om 14 uur op het Bolwerkplein. Iedereen welkom!

Veilig naar school

OCMW-raadslid Johan Gielen merkte onlangs op dat het fietspad langs de Zenne, aan de Mechelsesteenweg en de Woluwelaan richting Cargovil, helemaal niet veilig was. Een haag stond daar veel te hoog, wat de zichtbaarheid beperkt. Aangezien dit een gewestweg is, meldde Johan dit meteen aan de provincie. Hun technische ploeg ging de voorbije dagen op pad en kortte de haag in, nog net op tijd voor de kinderen die vandaag terug naar school zijn gegaan.

Wij wensen overigens alle kinderen, leerkrachten & ouders een fijne én veilige start van het schooljaar!

Zet het in je agenda!

Vier niet te missen afspraken in de loop van volgende weken

1 - Ontbijtbuffet in Peutie. Gezelling samen ontbijten, met je gezin, vrienden of kennissen? Wij bieden jou zondag 4 september een ontbijtbuffet aan met voor ieder wat lekkers. Iedereen is welkom van 8 tot 11 uur in het Gildenhuis (Kerkstraat, Peutie). Deelname kost 7 euro, inschrijven is niet nodig.

2 - Diner Dansant met wereld-dessertenbuffet. Wij nodigen iedereen uit op vrijdag 16 september in cc Het Bolwerk, (Bolwerkstraat) uit voor ons jaarlijks diner dansant. Welkom vanaf 19 uur. Graag inschrijven voor 9 september bij Jan, via 0495-62.44.20 of jan.piqueur@telenet.be. Deelname kost 35 euro per persoon. Na het diner is er ons eerste wereld-dessertenbuffet. Wie alleen van de zoetigheden wil proeven en daarna wil dansen, is welkom vanaf 21.30 uur, en betaalt 5 euro.

3 - Infoavond over het nieuwe woonzorgcentrum. We nodigen iederen uit op onze infonamiddag over het nieuwe woonzorgcentrum in Vilvoorde. Afspraak op 6 oktober om 14 uur in Het Bolwerk (Bolwerkstraat). Wij verwelkomen jullie met koffie en gebak. OCMW-raadslid Christel Herbosch en ereschepen Albert Absillis geven een stand van zaken.

Familienieuws

Eind vorige maand is Koen Vanhoudt overleden. Koen was de partner van Katelijne Gielen, broer van Marijke Vanhoudt en schoonbroer van Johan Gielen. Veel sterkte aan de familie en vrienden.

Laurent Claes en Josephine Perdon mogen hun diamanten bruiloft vieren. Zij worden op 17 september op het stadhuis ontvangen. Van harte proficiat, Josephine en Laurent!

CD&V Vilvoorde heeft er een nieuw lid bij. Dat is op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat onze aanwinst met voorsprong de jongste van de club is. Maar met zijn 15 jaar ontbreekt het Maikel Van Eylen allerminst aan enthousiasme. Welkom, Maikel!

Gelukkige verjaardag!

Deze Vilvoordenaars vieren deze maand hun verjaardag:

Louise Nannan, Maria Meys, Willem De Vogelaer, Chris Ledeganck-Vangompel, Jeanne Vanmeuter, Rosa Piron, Roger Dedoncker, Roger Vandeweert, Christiaan Martens, Joke Dewickere, Germaine Van Herrewegen, Willem De Bakker, Irene Spinnoy, Elise De Smedt, Elise De Pever, Armand Zegers, Jean-Luc Peers, Antoinette Cnockaert, Marie-Rose Houthuys-Letist, Guido Maes en Jeannine Haesaerts

Van harte proficiat!