Verkiezingsprogramma

Vilvoorde is uniek. En dus moet ons verkiezingsprogramma dat ook zijn. Geen voorstellen die op elke Vlaamse stad van toepassing zijn, wel maatregelen op maat van Vilvoorde. Ook geen beloften zoals: ‘Wij gaan voor een leefbare, bruisende stad voor jong en oud.’ Want heel veel mensen geloven dat niet meer. Als Vilvoordenaars ons tijdens onze 17.000 huisbezoeken één boodschap gaven, dan is het wel deze: ‘Wij verwachten duidelijkheid: duidelijke keuzes, concrete maatregelen. We willen weten of jullie voorstellen haalbaar en betaalbaar zijn.’

Daarom bestaat ons programma voor het grootste deel uit kleinere maatregelen die snel kunnen worden genomen, naast enkele grote projecten die we in stilte zijn beginnen voor te bereiden. Het is het resultaat van jaren werk. Het is gebaseerd op honderden interpellaties in de gemeenteraad, op tientallen suggesties van verenigingen en adviesraden, op talloze studies en statistieken en op voorbeelden die in andere Vlaamse steden werken. Maar het is vooral een antwoord op de reacties, vragen en commentaren die we kregen van de duizenden Vilvoordenaars die we spraken op evenementen of onze huisbezoeken. Misschien herken je jouw input in onze voorstellen, en kan je er meteen een straat of wijk op plakken. Hopelijk is dit ook een beetje jouw programma.

In tien beelden vatten we samen hoe Vilvoorde er tegen 2025 kan uitzien. Neem even de tijd om ze door te nemen. Ze zijn een startpunt, een uitnodiging om er zelf aan mee te werken. Want we moeten samen beslissen hoe Vilvoorde er in 2025 zal uitzien. We moeten samen optreden tegen stilstand en leegstand. We moeten er samen voor zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen zullen zeggen: wonen, sporten, winkelen, investeren, uitgaan … dat doen wij niet op een ander, dat doen we in Vilvoorde.