1. Vilvoorde, stad van fiere wijken

Vilvoorde is meer dan het centrum alleen. Vilvoorde is Houtem, Far-West, Kassei, Faubourg, Koningslo, Broek, Peutie. Iedere wijk heeft een identiteit die vandaag niet de aandacht krijgt die ze verdient. De voorbije jaren werd er te weinig geïnvesteerd in de wijken en dat is eraan te zien. Voetpaden en fietspaden liggen er vaak slecht bij en zijn niet geschikt voor mensen met een beperkte mobiliteit. Het groenonderhoud laat te wensen over. Kortom: onze wijken degraderen.

Onze visie: In 2025 is de achterstand van de Vilvoordse wijken in grote mate weggewerkt: we zorgen voor een financiële inhaalbeweging. Bijzondere aandacht gaat naar toegankelijkheid. De probleemplaatsen zijn bekend, dus slecht onderhouden voetpaden kunnen versneld heraangelegd worden. Het budget hiervoor wordt verdubbeld. Elk nieuw project ondergaat een toegankelijkheidstoets.

We activeren de wijken. Wijkfeesten die het karakter van de wijk tonen, worden actief door de stad gepromoot, onder andere via een stadsapp. Voor hulp bij evenementen krijgen lokale verenigingen voorrang op organisaties van buiten Vilvoorde. De stad zorgt ervoor dat elke wijk over een goed uitgerust jeugd- en/of seniorenlokaal beschikt, een wijkcentrum en een lokale politie-afdeling met wijkagenten die zichtbaar zijn in het straatbeeld. We richten in elke wijk een buurtzorgnetwerk op, o.a. om eenzaamheid tegen te gaan. In wijken met onvoldoende buurtwinkels kan een wekelijks buurtmarktje, met een bakkers- of slagerswagen, mensen opnieuw buitenbrengen.

Bij nieuwe projecten waken we erover dat het wijkkarakter bewaard blijft. Voor het Groenloo-project in Koningslo is dat bijvoorbeeld niet het geval. Daarom heeft CD&V tegen dit project gestemd. We bekijken met buurtbewoners wat er mogelijk is in de nieuwe bestuursperiode.

Voor elke wijk worden de toeristische troeven uitgewerkt. Het landelijke Houtem, met zijn trage wegen, leent zich bijvoorbeeld perfect tot plattelands- of fietstoerisme. Meer wegwijzers en betere fietsroutes leiden toeristen erheen. In overleg met de Vlaamse Wielrijdersbond en onze horeca maken we horecazaken fietsvriendelijk: je kan er bijvoorbeeld je elektrische fiets opladen of je banden oppompen. Wielertoeristen steunen tegelijk de lokale economie, een win-win dus. De stad werkt een aantal sterke toeristische arrangementen uit (varen, gastronomie, fietsen, …) die Vilvoorde op de kaart zetten. Toerisme en ondernemerschap: niet alleen het stadscentrum heeft er recht op.