Het vernieuwde Houtemveld

Enkele jaren geleden werd beslist om de sociale wijk te Houtem aan een grondige renovatie te onderwerpen. Voor de bestaande appartementsgebouwen werd gekozen voor vernieuwbouw, dus de bestaande gebouwen afbreken en nieuwe, moderne, appartementen opbouwen die aan de huidige normen en kwaliteiten voldoen.

Vandaag is de bouw van de 6 appartementsgebouwen voltooid en is de sociale dienst van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting (IVMH) bezig met de laatste toewijzingen en bezichtigingen, zodat de huurders hun intrek kunnen nemen. Op 10 september 2021 vond de voorlopige oplevering plaats van het nieuwbouwproject: Houtemveld. Er moesten echter nog een aantal omgevingswerken uitgevoerd worden vóór de nieuwe bewoners er hun intrek in konden nemen.

Dit project van 6 appartementsblokken met in totaal 76 appartementen situeert zich te Houtem, een deelgemeente van Vilvoorde. De site is gelegen tussen de rand van het dorp en de E19. Het is een sociale woonwijk met voornamelijk gesloten bebouwing van eengezinswoningen. Van de 76 appartementen die zich allen rondom het A. Rodenbachplein bevinden, zijn er 18 appartementen met 1 slaapkamer en 58 appartementen met 2 slaapkamers. Alle appartementsgebouwen zijn ontworpen volgens de regels van de toegankelijkheid. Tevens zijn er 6 mindervaliden appartementen die zijn uitgerust met een inloopdouche en een keuken die aangepast is voor rolstoelgebruikers. Het project is goed georiënteerd: bij het ontwerp werd rekening gehouden met een maximum aan daglicht in de appartementen en de tuinen. Alle appartementen op de verdiepingen bezitten een terras die speels werden ingepland waardoor je een interessant volumetrisch geheel bekomt. De appartementen op het gelijkvloers beschikken over een ruime tuin met terras waar achterin tuin- en fietsenbergingen zijn voorzien.

(Foto's: Jan Piqueur)

Jan Piqueur, voorzitter van de Raad van Bestuur van de IVMH: “Bij deze realisatie ging er heel wat aandacht naar ecologie en energiebesparende maatregelen. Op de platte daken van de appartementsgebouwen wordt het hemelwater gerecupereerd voor de reiniging van de gemeenschappelijke delen. Op deze daken bevinden zich ook de panelen van de zonneboilers, want elk appartement is uitgerust met een eigen zonneboiler die zorgt voor een extra startverwarming. Alle appartementen voldoen ruimschoots aan de geldende EPB-regelgeving en behalen een gemiddeld E-peil van 47, ruimschoots beter dan de geldende norm. Rond deze nieuwe appartementsgebouwen werden ook de nodige infrastructuurwerken uitgevoerd wat ervoor zorgt dat dit prachtige nieuwbouwproject nog meer tot zijn recht komt in deze aangename groene woonwijk. Ook het A. Rodenbachplein kreeg een grondige facelift. Zo werd het plein onthard en werd er veel groen voorzien."

Olivier Moelaert, directeur van de IVMH: “Wij zijn heel tevreden dat deze fase nu is afgerond en binnen de gestelde termijnen werd opgeleverd. Vanaf nu ligt de focus volledig op de renovatie van de 242 woningen in de wijk. Alles samen zal deze tuinwijk een mooie voorbeeld zijn van een goede mix van bestaande en nieuwe woongelegenheden waar men rekening houdt met de toekomstige klimaatdoelstellingen.”