De agenda van de gemeenteraad was op nog geen kwartier tijd afgewerkt. Gelukkig zorgde een reeks interpellaties (7 van CD&V en 5 van andere partijen) toch nog voor een paar interessante discussies.

Sluikstorten: meer cameratoezicht

Ondergrondse glasbollen verkleinen de kans op sluikstorten. Daarom hebben we in het verleden gevraagd dat er meer van die glasbollen in Vilvoorde zouden komen. Tegen de zomer komen er zes: in het centrum, Far West en Broek. Op zich een goede zaak, al vroeg Werner dat ook de andere wijken niet vergeten worden. Maar er is meer nodig, cameratoezicht bijvoorbeeld. Sinds 2016 wordt regelmatig een mobiele camera ingezet. Dat leverde al een 20-tal pv's op. Wat ons betreft, mag cameratoezicht zeker worden uitgebreid. Sluikstorten is een pest die een hardere aanpak verdient.

De gemeenteraad is er voor iedereen

Voor onze inwoners is het niet gemakkelijk om precies te weten wat er besproken wordt in de gemeenteraad. Tenzij ze zélf naar de gemeenteraad gaan, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen even gemakkelijk. Daarom vroeg CD&V begin 2014 dat er een gedetailleerd verslag zou komen van de vergaderingen, of zelfs een audio- of videoverslag, zodat iedereen weet wie wat precies gezegd heeft. We stelden ook voor dat de gemeenteraad gelivestreamd wordt, zodat geïnteresseerden thuis of via hun smartphone de gemeenteraad kunnen volgen. Goed nieuws: vanaf 1 januari 2019 zal dit alles technisch mogelijk zijn. Een goede stap om meer inwoners bij het beleid te betrekken.

Vrachtwagens

In veel straten blijven vrachtwagens voor overlast zorgen. Ze veroorzaken scheurtjes in gevels (bijvoorbeeld in de Grimbergsesteenweg en de Schaarbeeklei), zeker bij onaangepaste snelheid. En in kleinere straten, zoals de Klein Steenstraat, maken ze het verkeer voor fietsers en voetgangers een pak onveiliger. Werner vroeg dat er kordater wordt opgetreden. Het mobiliteitsplan, dat eind dit jaar klaar moet zijn, zal een 'vrachtvervoernetwerk' bevatten. We zullen erop toezien dat in dat plan vrachtwagens alleen zullen rijden waar mogelijk en nuttig. Ook het probleem van langdurig parkerende vrachtwagens moet worden aangepakt, want vaak nemen die vrachtwagens de parkeerplaats in van buurtbewoners.

Vroom vroom

Over enkele weken zijn de werken aan de Grote Markt eindelijk afgerond. Het centrale marktplein wordt dan ingepalmd door terrasjes. Peter lanceerde een ideetje om nog meer mensen naar de terrasjes te lokken: waarom, naast een fietsenstalling, ook geen veilige motorparking voorzien? Begin 2017 stond dit idee al op de agenda van het stadsbestuur, maar er kwam niet veel van terecht. Daarna bleef het meer dan een jaar stil. Tot nu. Het stadsbestuur reageerde vrij positief, dus hopelijk komt die parking er snel. En waarom niet opnieuw elk jaar een motorwijding organiseren op de Grote Markt? Wedden dat mensen daarvoor afzakken naar Vilvoorde?

Eindelijk een oplossing voor Koningslosteenweg

Zo'n twee jaar geleden vroegen inwoners van de Koningslosteenweg om hun stukje straat tweerichtingverkeer te maken. Op die manier hebben ze rechtstreeks toegang tot de Vaartdijk. Nu moeten ze een heel eind omrijden, via de Teniersstraat, de Thaelstraat, de Vlierkensstraat en de Grimbergsesteenweg. Bovendien zorgt dat voor extra verkeer langs de Heilig Hartschool. Het antwoord van de stadsdiensten was steeds hetzelfde: 'dat wordt bekeken als onderdeel van de nieuwe wijkcirculatieplannen'. Laten we daar niet op wachten. Het gaat om een kleine ingreep die nu al perfect mogelijk is. Het stadsbestuur gaat dit nu versneld bekijken.

Naar het crematorium met de bus?

Op zaterdagochtend geraken mensen moeilijk met het openbaar vervoer naar het nieuwe crematorium. Er is eenvoudigweg geen bus die in de buurt van het crematorium stopt. Het is al vaak besproken op de adviesraad Senioren, en op de gemeenteraad van december vroeg Rosaline een oplossing. Maar die is er nog altijd niet. Ons voorstel: buslijn 287 op zaterdagochtend verlengen, zeker omdat die nu sowieso telkens 30 minuten stilstaat in zijn halte.

Meer blauw én paars in de wijken

Nu het dreigingsniveau verlaagd is naar niveau 2 zouden wijkagenten opnieuw makkelijker aanspreekbaar moeten zijn. Werner drong erop aan dat in elke wijk in Vilvoorde de wijkagent makkelijk bereikbaar moet zijn. Ook gemeenschapswachten vinden wij heel belangrijk want ze zijn het eerste aanspreekpunt van inwoners. Maar het is duidelijk dat de gemeenschapswachten steeds meer werk moeten verzetten. 'Zijn die niet met te weinig', vroeg Werner. Het stadsbestuur gaf toe dat ze nu vooral worden ingezet waar de nood het hoogst is. Helaas betekent dat minder gemeenschapswachten in de wijken.

Streetsoccer in Houtem … én Faubourg

Vanwege de werken in de wijk in Houtem is de voetbalkooi die er stond – en die een belangrijke rol speelt in het sociaal leven in de wijk – tijdelijk verwijderd. Als de werken rond zijn, komt er een nieuwe kooi, naast het jeugdhuis (maar dus ook naast de straat). Er moet in dat geval zeker gewerkt worden aan verkeersveiligheid. Het zou niet de eerste keer zijn dat een voetbal de straat oprolt. De oude kooi zelf komt normaal naast het vroegere Tobit. Ook Faubourg krijgt dus een voetbalkooi. Mooi!

Tot slot, als uitsmijter: wist je dat:

- de werken in het Hanssenspark maar niet vooruit gaan? Een oplossing is nog niet meteen in zicht. Jammer, want met het mooie weer willen mensen van het park kunnen genieten.

Volgende gemeenteraad: 4 mei. Breng zelf ook een onderwerp op de agenda door contact op te nemen met info@vilvoorde.cdenv.be of met een van onze gemeenteraads- of OCMW-leden:

Bart Paredis (paredisbart@telenet.be), Marijke Van Houdt (marijke.vanhoudt@hotmail.com), Rosaline Muyldermans (lucienenrosaline@skynet.be), Werner Grauwels (werner.grauwels@telenet.be) en Peter Van Kemseke (vankemsekepeter@gmail.com). Voor het OCMW: Christel Herbosch (christel.herbosch@telenet.be) en Johan Gielen (johan.gielen@sales.berner.be)