Veel viel er niet te beleven tijdens de voorlaatste gemeenteraad voor de zomer, en voor de verkiezingscampagne zich echt op gang trekt. CD&V had een vijftal interpellaties en een mondelinge vraag.

Verkeersveiligheid

Een van de thema’s die CD&V keer op keer op de agenda zet, is verkeersveiligheid. In het verleden moedigden we de stad een paar keer aan om het zogenaamde SAVE-lavel binnen te halen. Dat label  - een initiatief van vzw Ouders van Verongelukte Kinderen - kan een gemeente krijgen als ze voldoende verkeersveilige maatregelen neemt. In maart 2016 keurde de gemeenteraad een plan met dergelijke maatregelen goed; op deze gemeenteraad werd beslist om er 1 miljoen euro voor uit te trekken. Dat SAVE-label komt er dus hopelijk snel, wat ons betreft nog voor de zomer. Het voorstel van collega Thomas De Mey om ook te investeren in beveiligde fietsenstallingen past daar wat ons betreft perfect in.

Meer autodelen?

Sinds december 2016 staan er twee deelauto’s van Cambio op het Portaelsplein. Samen hebben ze er iets minder dan 700 ritten opzitten. Cambio is tevreden met dit resultaat, en denkt eraan het aanbod misschien uit te breiden met nog eens 1 of 2 deelauto’s. Prima, maar laat ons toch wat ambitieuzer zijn, te beginnen met meer publiciteit voor dit initiatief. Veel Vilvoordenaars zijn niet op de hoogte, waaronder heel wat jongeren die er - als ze het wisten - gebruik van zouden maken. Hopelijk zijn er dat na het lezen van dit verslag een pak meer gebruikers!

Dierenwelzijn

Werner vroeg dringend meer aandacht voor dierenwelzijn. Een paar weken geleden brak in Vilvoorde een discussie los over het al dan niet voederen van gesteriliseerde zwerfkatjes. In de Leuvensestraat zitten er dan weer regelmatig duiven opgesloten in de vitrine van een leegstand pand, zonder dat er wordt opgetreden. In tegenstelling tot veel andere gemeenten heeft Vilvoorde geen dierenwelzijnplan en is er geen schepen die ook de titel ‘Dierenwelzijn’ draagt, wat in een 100-tal gemeenten wel het geval is. Opvallend is ook dat Vilvoorde de beginselverklaring Dierenwelzijn van de Provincie Vlaams-Brabant niet getekend heeft. Maar liefst 37 gemeenten in Vlaams-Brabant hebben dat wel gedaan. Het toont dat het onderwerp niet echt leeft bij het stadsbestuur. Jammer, want veel inwoners vinden dit net als ons wel een belangrijk thema.

Het stadsbestuur laat de beslissing over een schepen bevoegd voor Dierenwelzijn over aan de volgende coalitie. CD&V zal er in elk geval voor pleiten. Over het ondertekenen van de beginselverklaring sprak de schepen zich niet uit.

De prijs van een identiteitskaart

‘Vilvoorde duurst, Zaventem goedkoopst’, kopte Het Nieuwsblad in mei 2016. De krant had het over de kostprijs van officiele documenten zoals identiteitskaarten en rijbewijzen. Die kostprijs bestaat uit twee delen: een vast bedrag dat is vastgelegd door Binnenlandse Zaken, en een belasting die de stad zelf bepaalt. Voor een nieuwe identiteitskaart bijvoorbeeld betaal je in Vilvoorde 21 euro: 16 euro aan Binnenlandse Zaken, en daarbovenop nog eens 5 euro die naar de stadskas gaat. De gemeenteraad keurde een nieuw belastingsreglement goed. Alleen wist niemand echt goed wat er nu precies gestemd werd. Volgens de ene schepen kwam er nog eens 5 euro bij, volgens een andere niet. Ze gingen het uitzoeken. Volgende keer de dossiers toch wat beter voorbereiden. We gaan er alvast vanuit uit dat de prijs niet stijgt.

Opendeurdag op de Asiatsite?

Gaten in de hekkens, een poort die vaak openstaat, ... Echt goed beveiligd is de Asiatsite niet. En dus lopen er ook vaak ongewenste bezoekers rond, iets waar buurtbewoners zich vaak zorgen over maken. Rosaline drong daarom aan op meer controle. De poort werd intussen verzegeld. De stad bekijkt ook of ze de site niet kan overkopen van Defensie, als locatie voor onder meer een moskee. ‘De komende weken’ zullen de gesprekken daarover verdergezet worden. Hopelijk wordt er tot zolang toch nauwer toegekeken op de beveiliging van het terrein.

Forges de Clabecq: iets voor de volgende coalitie

Nog een groot terrein, centraal gelegen, daar moet toch iets mee gebeuren? Het terrein is een tiental jaar geleden gedeeltelijk gesaneerd, en aan plannen is er zeker geen gebrek: een woonzone, recreatie, volkstuintjes, economische activiteiten, ... voor elk wat wils.  Maar de uitvoering ervan lijkt nog niet voor direct. Het is duidelijk dat de volgende coalitie ook dit dossier zal moeten aanpakken. Intussen kan er wel, al dan niet tijdelijk, een fietsroute aangelegd worden, een idee dat we zeker steunen. Hoe sneller hoe beter.

Een randparking in de Rubensstraat

Vlaams Minister Ben Weyts wil dat er een aantal nieuwe parkings komen in de rand rond Brussel. Hij maakte bekend dat er ook een in Vilvoorde zou komen, met 106 plaatsen. Als locatie wordt de Rubensstraat naar voren geschoven. Wij vragen dat er ook rekening  gehouden wordt met de mobiliteitsdruk in die buurt.

Volgende gemeenteraad: 18 juni. Breng zelf ook een onderwerp op de agenda door contact op te nemen met info@vilvoorde.cdenv.be of met een van onze gemeenteraads- of OCMW-leden:

Bart Paredis (paredisbart@telenet.be), Marijke Van Houdt (marijke.vanhoudt@hotmail.com), Rosaline Muyldermans (lucienenrosaline@skynet.be), Werner Grauwels (werner.grauwels@telenet.be) en Peter Van Kemseke (vankemsekepeter@gmail.com). Voor het OCMW: Christel Herbosch (christel.herbosch@telenet.be) en Johan Gielen (johan.gielen@sales.berner.be)